De inkoop binnen de zorgsector professionaliseert en levert zo een belangrijke bijdrage aan het functioneren van een organisatie. Dat schreven organisatieadviesbureau Berenschot en NEVI Zorg al in 2011. Uit hun gezamenlijke onderzoek bleek ook dat Inkoop niet automatisch wordt gekoppeld aan besparingen en risicobeheersing, maar ook aan maatschappelijk verantwoord ondernemen, innovatie en servicegerichtheid. Ook drukwerk maakt deel uit van de inkoop en op dat terrein helpen wij u graag nóg een stapje verder, met drie praktische tips.

1. Inkoop per segment of one-stop-shopping?
U kunt ervoor kiezen zelf met drukkerijen te werken. Dan is het verstandig om het inkoopvolume uit te splitsen naar inkoopsegmenten als: huisstijldrukwerk, direct mail, marketingmaterialen, signing/pos. Hierdoor kunt u per segment de beste leverancier kiezen.
U kunt ook kiezen voor één gespecialiseerde intermediair en die de juiste partij voor elke opdracht te laten vinden. Hierdoor heeft u één aanspreekpunt, één contractant waarmee u een uitgebreid Service Level Agreement kunt opstellen en het grootste volumevoordeel.

2. Hoe selecteert u uw leverancier(s)?
Voor het samenstellen van uw longlist bij tenders of aanbestedingstrajecten vraagt u uw mogelijke leveranciers in een RFI (Request For Information) om schriftelijke informatie over hun organisatiestructuur, hun financiële positie, hun mvo-beleid, hun referenties, certificering etc. Hierbij geeft u aan hoe de inkoopprocedure zal verlopen, wat de selectiecriteria zijn en of er bijvoorbeeld een huisstijlhandboek beschikbaar is. Hieruit selecteert u een shortlist waarin u op basis van exacte specificaties prijzen opvraagt. Leveranciers mogen alternatieven aanbieden (bijvoorbeeld een andere, maar vergelijkbare papiersoort), als ze maar separaat aangeboden worden.

3. Hoe borgt u de kwaliteit van de samenwerking?
Met de gekozen partij sluit u een (raam)contract af. Let hierbij op het percentage toegestane onder- en overlevering, de productomschrijving(en), prijzen, bestel- en verpakkingseenheden, afleveringsadres(sen), leveringstermijnen en betalingscondities. Sluit daarnaast ook een Service Level Agreement af waarin afspraken over de samenwerking en rapportages worden opgenomen.

Graag denken wij met u mee bij het samenstellen van uw aanvraag om het proces zo optimaal mogelijk te starten. U kunt hier contact met ons opnemen.

Terug naar het overzicht