Wat is duurzamer: een papieren of een digitale mailing?

Twee jaar geleden waagden we ons ook al aan een beschouwing over de vraag wat duurzamer is: communiceren via papier of digitaal. Een nieuw onderzoek van de Duitse techjournalist Dominik Grollman maakt dat we hier opnieuw aandacht aan besteden. Nu draait het specifiek om een duurzaamheidsvergelijking tussen een digitale en een papieren mailing. Kort-door-de-bocht spoiler: de papieren is minder vervuilend.

Om beide reclamemiddelen te vergelijken, begint Grollman met kijken naar de papierproductie. Die begint bij hout, een vernieuwbare en CO2-neutrale grondstof. Hout waarmee papier wordt gemaakt is daarvoor aangeplant, het is afvalhout, of het is pulp met een PEFC- of FSC-certificering. Een duurzame grondstof dus, tot zover gaat het goed. De adder ander het gras betreft het water dat nodig is voor de groei van het hout en voor de papierproductie: 10.000 liter voor 1.000 kilo nieuw vezelpapier. En dan is er nog de energievraag tijdens het productieproces: die 1.000 kilo papier vreet 13.000 kWh elektriciteit. Dat is net zoveel stroom als de productie van staal vraagt!

Digitaal lijkt twee keer duurzamer
Maar, en dit is een grote maar, in Duitsland wordt 78% van het papier gemaakt van een mix van 57% oud papier en 43% nieuwe houtvezels. In dit recycleproces vraagt 1.000 kilo papier slechts 4.000 liter water en 6.1 kWh elektriciteit. In Nederland wordt zelfs 86% van het nieuwe papier uit deels oud papier gemaakt en zijn de cijfers dus nog gunstiger. Maar we zijn er nog niet, want voor de mailing wordt dit papier nog bedrukt en meerdere malen vervoerd. Dit allemaal meegerekend, maakt dat een brief 20 gram CO2 uitstoot. Voor een e-mail is dat de helft: 10 gram CO2. Digitaal mailen is dus twee keer duurzamer. Of toch niet?

Duurzaam mailen is effectief mailen
Nee. Omdat digitaal mailen geen porto vraagt, wordt dit middel zo ongelimiteerd ingezet dat het CO2-voordeel volledig om zeep wordt geholpen. Doordat marketeers met hagel in het rond schieten, is de gemiddelde conversie van een e-mailing een schamele 0,5%. Terwijl een klassieke mailing 7% scoort en een via programmatic printing geoptimaliseerde mailing zelfs 13%. Ofwel: er worden 200 mails verstuurd om één klant te overtuigen. Bij een klassieke mailing zijn 15 brieven genoeg, bij een geoptimaliseerde mailing 7,4 brieven. En dat zorgt voor heel andere uitstootverschillen, want 200 e-mails blazen 2 kilo CO2 de lucht in, terwijl 7,4 brieven nog geen 150 gram uitstoten. Dat is 13 keer minder. Dus wie duurzaam wil mailen, kan beter effectief mailen. En daar helpen wij u graag bij!

Terug naar het overzicht