Het visitekaartje. Is dat nu A. passé of B. supercool? Voordat we die vraag beantwoorden, eerst even onze disclaimer. Wij maken graag het allermooist denkbare visitekaartje voor je. Dus wat we hier met verve gaan doen, is jou overtuigen van het nut van dit zakelijke kleinood. Maar wel met argumenten die jij zelf op waarde kunt schatten. Let the propaganda begin!

Wat is in een steeds digitaler wordende wereld nog het nut van fysieke zaken als een foto, een magazine, een vinyl langspeelplaat of een boek? Rationeel gezien niks, zou je kunnen beweren. Intussen is er weer een Polaroidcamera op de markt, zijn platenspelers gewilde hebbedingen, zijn talloze bedrijven van online gepubliceerde magazines teruggegaan naar drukwerk en wordt de Libris Boekenprijs gewonnen door een boek dat in fraaie hardcover met leeslint is uitgebracht. Waarom? Omdat fysieke zaken meer zintuigen beroeren dan digitale. Je kunt ze beetpakken, voelen, ruiken, meenemen. Je kunt ze zelf geluid laten maken (een elpee tussen twee handen doet woep, een boek kan ritselen). Voor visitekaartjes gelden dezelfde eigenschappen.

Daarbij is een visitekaartje niet alleen een voorwerp, het is ook een daad. Je overhandigt het. En daarmee maak je contact. Het kaartje kan een gespreksonderwerpje op zich zijn. Een mooie vormgeving kan het ijs breken voor een onderhoud over belangrijker zaken. Maar de overhandiging van een visitekaartje kan ook worden ingezet om een gesprek op beleefde wijze af te ronden. Tot slot is het kaartje een inprentingsmiddel. Het geeft de ontvanger een beeld dat, sterker dan woorden, een plekje inneemt in het brein van de ander. En anders wel de volgende dag als jouw kaartje in een jaszak, map of tas wordt teruggevonden. Waarbij het onhoorbaar rinkelt, als een kattenbelletje.

Vandaar onze stelling (u kent onze disclaimer):
Wie denkt dat hij zonder visitekaartje kan, is toe aan een heel mooi kaartje!

Terug naar het overzicht