We voelen ons nog steeds een jong bedrijf, maar inmiddels hebben we een derde collega die zijn 12½-jarig jubileum bij ons viert: Geert-Jan van Wijngaarden. Maar goed, als vierde die aan boord kwam, behoort hij tot de collega’s van het eerste uur. We waren net een jaar bezig toen we hem binnenhaalden. Nu blikken we met hem terug.

Waar werkte je hiervoor?
‘Bij een grote drukker. Dat was mijn eerste baan en daar heb ik de 12½- jaar nét niet volgemaakt omdat ik werd benaderd door Platform P. Hun frisse, jonge-honden-mentaliteit sprak me aan. Dat bleek terecht, want ik heb het hier nog steeds heel erg naar mijn zin.’

Waarom?
‘We hebben allemaal hetzelfde vak, dus je kunt elkaar ook met alles helpen. Bij een drukkerij – zelfs met zestig medewerkers – heb je minder mensen met hetzelfde vak, dus moet je jouw probleem vaak alleen oplossen. Ook is het zo dat als ik bij Platform P een verbetering bedenk, iedereen daar wat aan heeft en enthousiast over is.’

Waarin is Platform P in 12½ jaar veranderd en waarin hetzelfde gebleven?
‘De organisatie is plat gebleven, maar er is wel meer structuur. Er zijn meer afspraken over wie wat doet. Ik zie dat als een logische, verdere professionalisering.’

Hoe zag je de drukwereld veranderen?
‘Alles is sneller en voordeliger geworden, en de oplagen kunnen steeds lager zijn. Ik denk dat dat heel goed is geweest voor het druk- en printwerk in zijn algemeen. Want drukwerk is nu voor meer mensen toegankelijk. In zijn algemeenheid dalen de volumes, maar mogen we voor meer klanten opdrachten verzorgen. Verder is de technische kennis aan klantzijde verdwenen en daar springen wij op in.’

Jullie brengen de verdwenen kennis terug?
‘Ja. Wij voeren nooit zomaar een opdracht uit, maar vragen altijd door. Wat wil je met iets doen? Zelfs bij iets simpels als enveloppen, vraag ik hoe ze gebruikt gaan worden. Want als ze machinaal verwerkt worden, moeten ze een gomstrip hebben en geen striplock want die lopen vast in de machine. En dit is maar het simpelste voorbeeld.’

Wat is voor jou een opdracht waar je energie van krijgt?
‘Bijvoorbeeld die opdracht voor een mailing naar 50.000 adressen die afhankelijk was van een belangrijke onderhandeling die op een maandagavond plaatsvond en tot middernacht duurde. De uitkomst van die onderhandeling bepaalde of de mailing wel of niet op dinsdag zou worden verstuurd. Wij moesten dus alles en iedereen klaar hebben staan voor het geval van een ‘go’. Die kregen we, alles liep gesmeerd en de klant was vol lof over onze inzet.’

En nu, tijd voor een andere baan?
‘Nee hoor. Je gaat ergens anders werken om je verder te ontwikkelen, maar dat kan ik hier volop. Onze bestelmodule is een interessant product dat ik naar me toe heb getrokken en waar ik de klantadviseur voor ben geworden. Verder wil ik onderzoeken wat Lean Six Sigma voor ons kan betekenen en ga ik wellicht nog een opleiding doen in verandermanagement. Wat ik bedenk, kan hier.’

Dus, over 12½ jaar …?
‘Zo ver kijk ik niet vooruit. Ik volg mijn werkplezier en zie waar dat me brengt.’

Terug naar het overzicht