Op 1 januari 2007 startte Platform P. Richard van Haaren en Bart Dijs waren erbij vanaf het eerste uur. We blikken met hen terug en vooruit op een werkveld dat zich geen seconde in rustig vaarwater bevond en bevindt.

Hoe ontstond het idee van een bureau voor print?
Richard: ‘We werkten allebei voor communicatiebureau Do Company, een full-service bureau dat eigenlijk alles deed wat de klant vroeg, waaronder veel drukwerk. De zaken liepen als een tierelier maar op een gegeven moment bestond de behoefte om meer te focussen, want je kunt niet in alles goed zijn. Daarop werd besloten om er twee bedrijven naast te zetten: een voor druk- en printwerk: Platform P en een voor bijzondere producties: Het Gevonden Voorwerp.’’

En jullie kozen voor Platform P?
Bart (lacht): ‘Nou, niet echt. Het leek een beperking van je activiteiten en we zagen toen nog niet de diepte en daarmee de lol van zo’n specialisatie. Ook hadden we onze twijfels over de toekomst van drukwerk. Dus wij werden op grond van onze printkennis aangewezen om naar Platform P te gaan, met Thom Ringsma als directeur. Ironisch genoeg zou de geschiedenis uitwijzen dat Do Company het niet zou overleven terwijl Platform P juist constant zou groeien.’

Jullie begonnen net voor de crisis. Wat betekende dat voor het bedrijf?
Richard: ‘Wij maakten een vliegende start met Do Company en Vestia als grote klanten. Toen de crisis begon zag je dat bij onze prospects de drukwerkinkoper werd wegbezuinigd. Daarmee verdween veel kennis en dat gat vulden wij op. Dus wij groeiden in een tijd dat drukwerkproducenten het heel zwaar hadden en er talloze failliet gingen. Do Company ging niet failliet maar besloot te stoppen. Op dat moment was ons klantenbestand groot genoeg om dat verlies op te vangen.’

In hoeverre veranderde het soort opdrachten in de tijd?
Bart: ‘Veel standaard werk maakte plaats voor bijzondere producten. Voor een standaard opdracht kan een klant online shoppen, maar voor iets bijzonders moet je bij ons zijn. Maar de opkomst van social media heeft het aandeel standaard drukwerk ook sterk verminderd. Drukwerk wordt nu gezien als een cadeautje: er wordt werk van gemaakt. Denk maar aan boeken van woningbouwprojecten. Die worden steeds mooier.’

Wat voor invloed heeft de digitalisering op jullie werk?
Richard: ‘Die invloed van digitaal printen is enorm: er is bijna niets meer dat je niet kunt bedrukken. Deze ontwikkeling heeft onze kennis aan de inkoopkant en van de veelheid aan mogelijkheden enorm vergroot. Ook de snelheid van leveren is door de digitalisering enorm vergroot. We moesten op een maandag, in één dag, in de Openbare Bibliotheek Amsterdam 250m2 aan expositiewanden bekleden met bedrukt textieldoek. Op donderdag hadden we nog niet alle bestanden binnen. Toch gaat zoiets goed. Een paar jaar geleden was dit onhaalbaar geweest.’

Hoe komen jullie aan je klanten?
Bart: ‘Door eigen acquisitie maar meer nog door onze klanten. Zij geven ons steeds meer werk en ze bevelen ons aan. En medewerkers die elders gaan werken worden daar vaak weer klant.’

Wat is het geheim van jullie succes?
Richard: ‘De lokale aanpak. We zitten dicht bij de klant en gaan ook heel vaak bij ze langs. Dat betekent ook dat we niet vanuit één locatie willen groeien. Dus toen Maarten erbij kwam, met een eigen netwerk in Breda, begonnen we ook daar. En toen een paar jaar later Jeroen aan boord kwam, startten we in Utrecht waar hij een netwerk heeft. Op die manier streven we naar een organische uitbreiding van onze aanwezigheid naar nog meer steden.’

Wat gaat de komende 12,5 jaar ons brengen?
Bart: ‘De basis zal gelijk blijven. Iemand komt met een creatief idee en vraagt ons dat te realiseren. Maar de vraag zal steeds complexer worden en de uitvoering zal op een steeds innovatievere manier plaatsvinden. Bijvoorbeeld: een klant wil krukjes met zijn logo erop en wij sturen dat bestand naar een bedrijf met een freesmachine of 3D-printer waar de krukjes achter elkaar uitrollen. Vroeger bedrukten we 100% papier, nu is dat 80% en straks 50%, schat ik.’

Vragen de klanten steeds complexere zaken of maken jullie het jezelf moeilijk door complexe zaken aan te bieden?
Richard (lacht): ‘Allebei. We hebben klanten met veel verstand van zaken die ons op de proef stellen met de meest uitdagende opdrachten. Daarnaast wijzen wij onze klanten op mogelijkheden waar zij nog nooit aan hebben gedacht. En tot slot is er een basis van werk dat we moeiteloos in goede banen leiden. Die mix maakt ons werk zo leuk.’

Terug naar het overzicht