Een jaar geleden kwam ze aan boord, vers van het Grafisch Lyceum: Vera de Jong. Hoe kijkt ze terug op een jaar werken in printmanagement en welke ontwikkelingen ziet ze?

Waaraan moest je het meest wennen toen je bij Platform P begon als junior projectmanager?
“Naast het praten over voetbal? Nou, aan de vele vaktermen en de hoeveelheid papiersoorten. Op school werden – naast tal van boeiende vakken – maar drie gangbare papiersoorten behandeld. In mijn werk bij Platform P heb ik met enorm veel papiersoorten en papierfamilies te maken, met allemaal hun eigen kleine, onderlinge verschillen in specificatie en prijs. Daar heb ik me echt in moeten verdiepen, onder andere door het volgen van een cursus drukwerkbegeleiding.”

Wat heb je het afgelopen jaar geleerd over jezelf?
“Dat ik energie haal uit uitdagingen. En omdat veel opdrachten nieuw voor me zijn, is iets al snel een uitdaging. Bijvoorbeeld een huisstijlopdracht met heel veel verschillende items. Laatst kreeg een collega opdracht voor het zoutboek van de Nierstichting, daarvoor moesten wij naast het drukwerk 60.000 reageerbuisjes vullen met exact de juiste hoeveelheid zout. Dát voor elkaar krijgen, vind ik heel inspirerend.”

Wat heb je geleerd over het vak?
“Dat niets te gek is. Als je het kunt bedrukken, dan doen wij het. En, er is bijna niets meer dat je niet kunt bedrukken. Dus doen we alles. Het tweede dat ik leerde – en nog steeds leer – is ontdekken hoe een klant bediend wil worden. De een wil de klus gewoon van zijn bord en alleen horen wanneer het klaar is, de ander wil van elke stap op de hoogte zijn. Dat is boeiend, je werkt met mensen en die zijn allemaal anders.”

Jij bent van de digitale generatie. Wat heeft print nog voor nut tegenwoordig?
“Ik denk dat print altijd een medium zal blijven binnen de communicatiemix. Ik geloof in een crossmediale aanpak, zoals bij een visitekaartje met een QR-code die naar een website linkt. Dat visitekaartje zal altijd blijven omdat het leuk is om persoonlijk iets te overhandigen, maar je kunt de functie ervan verbreden naar digitaal.”

Is er een ontwikkeling op jouw vakgebied die jij, op positieve of negatieve manier, heel spannend vindt?
“Ja, dat is dat steeds meer bedrijven milieuvriendelijke producten willen. Zij vragen bijvoorbeeld om keurmerken als FSC of om CO2- of klimaatneutrale producties. Maar ook om 100% gerecycled papier, houten pennen in plaats van plastic en tassen die van jute of kurk zijn en niet van katoen. Ik vind dit onderwerp ook heel belangrijk en interessant, dus daar ga ik me verder in verdiepen. Er gebeurt veel op dat vlak.”

Wat zou je het komende jaar nog willen leren/doen/bereiken?
“Ik wil zo snel mogelijk op het niveau komen van mijn collega’s, maar zij hebben een voorsprong van tien jaar werkervaring. Maar mijn doel is om dezelfde kennis en ervaring in vijf jaar tijd op te doen. Met hun hulp zou dat haalbaar moeten zijn.”

Terug naar het overzicht