Grote namen als Wehkamp, Neckermann en Otto ruilden hun dikke catalogi de afgelopen tien jaar in voor sites en apps. Maar er lijkt een tegentrend en de Amerikanen lopen natuurlijk voorop. Zo bracht winkelketen Sears, die in 2012 stopte met hun kerstcatalogus Wish Book, er vorig jaar weer een uit. Retailer J.C. Penney die eveneens in 2012 met de catalogus stopte kwam daar na drie jaar al op terug. In NRC zegt de New Yorkse marktonderzoeker Magid dat 30 tot 40 procent van de consumenten voor het eerst kennis maakt met een kledingmerk of elektronica door een papieren catalogus. Ken Morris, voorzitter van adviesbureau Boston Retail Partners, stelt bovendien: ‘Mensen lezen zo’n twintig minuten in een catalogus. Een gemiddelde digitale (pop-up) advertentie mag blij zijn met tien seconden.’

In Nederland is het Djurre de Wit, marketeer bij speelgoedwinkelketen Intertoys, die opkomt voor de papieren catalogus. Het speelgoedconcern zorgt al sinds 1997 dat hun papieren catalogus bij ruim 5 miljoen huishoudens op de deurmat valt. ‘Het is de aftrap van het speelgoedseizoen’, zegt de Wit in een interview met NRC. Volgens eigen onderzoek gebruiken kinderen tussen 6 en 12 jaar de catalogus intensief voor inspiratie en ook als ‘speelboek’. Slechts 13% van die doelgroep geeft de voorkeur aan online. IKEA, een bedrijf dat mag bogen op een perfecte website, heeft de papieren catalogus ook altijd gehandhaafd. De Zweedse meubelmaker trok vorig jaar zelfs het land door met een zogenaamde catalogus pop-up om de nieuwste catalogus uit te delen aan belangstellenden. Daarnaast wordt de Nederlandse editie verspreid onder 5,7 miljoen Nederlandse huishoudens en is deze verkrijgbaar in de winkel. Vinden we Wehkamp, Neckermann en Otto straks ook weer terug op de deurmat?

Heeft u interesse om uw catalogus weer op papier uit te brengen? Neem dan hier contact met ons op.

Terug naar het overzicht