Veel opdrachtgevers die kiezen voor digitaal drukwerk denken te weten wat voor product ze kunnen verwachten. Maar dat is niet langer terecht. Er zijn inmiddels zoveel verschillende, betaalbare technieken dat uw smaak voorop kan staan, en niet de prijs.
Glimmend papier met daarop glimmend oplichtende toner. Daaraan herkende u vroeger digitaal drukwerk want de enige smaak die beschikbaar was, was toner. Maar al snel volgden andere technieken. HP kwam met de Indigo die met synthetische inkt al in de buurt van traditioneel offset drukwerk kwam. Tonerprinters begonnen zich van elkaar te onderscheiden en tonen inmiddels grote onderlinge verschillen. Inkjetprinters maakten – en maken nog steeds! – een ware revolutie door. Deze techniek, waarbij tijdens de drukgang een druppel inkt op het vel papier valt, blijft aan kwaliteit winnen. Het verschil met offset drukwerk wordt hierdoor steeds kleiner. Het gevolg van deze ontwikkelingen is dat het ene digitale drukwerk het andere niet meer is. Ook al omdat, anders dan vroeger, je tegenwoordig zowel met inkjet als met toner op praktisch alle soorten papier kunt drukken. Tot aan 400 grams! Hierdoor zijn er nu zoveel smaken in digitaal drukwerk dat uw vraag niet meer in eerste instantie zou moeten zijn: ‘Wat kost het?’ maar: ‘Wat wil ik?’ Wij helpen u graag bij het maken van een verantwoorde keuze. Door diverse leveranciers een proefprint te laten maken zodat u exact weet wat er mogelijk is.

En er komen nog meer smaken!

Het printen met toner heeft een mijlpaal bereikt met de mogelijkheid om in wit te printen. Op de Drupa (de grootste internationale vakbeurs voor grafische industrie) zagen we hiervan al de eerste voorbeelden. Vier jaar geleden werden op de Drupa nieuwe ontwikkelingen in inkjet aangekondigd die de kwaliteit en de snelheid sterk zouden opschroeven. Fuji was de eerste om vervolgens een grote stap voorwaarts in kwaliteit te zetten maar andere grote persenbouwers als Heidelberg, Landa en Komori zitten hen op de hielen. De vraag is nu: wie weet de snelheid van de vallende inktdruppel te verhogen en start daarmee de volgende revolutie? Wij houden het voor u bij. Want de mogelijkheid van digitaal drukken om elke pagina weer anders in te vullen, geeft deze techniek een ongekend voordeel. Om die reden wordt voorspeld dat het marktaandeel van digitaal drukken de komende jaren de 50% zal bereiken. En dat zal de technologische ontwikkelingen in digitale print alleen maar verder vooruit stuwen.
In de volgende nieuwsbrieven zullen we u hier zeker nog meer over laten horen. Mocht u nu al extra wensen of vragen hierover hebben dan staan wij natuurlijk voor u klaar: u kunt hier contact met ons opnemen.

Terug naar het overzicht